Knaprig och kryddig müsli

Jag har sen i somras i stort sett bara gjort egen müsli. Jag fick ett recept av en kollega på mitt sommarjobb som hon rekomenderade starkt. Och ja jag har verkligen fastnat för den. Jag har gjort den konstant sen dess och inte har jag tröttnat på den heller. Jag gör stora mängder som brukar räcka 1-2 veckor. Jag blandar alla ingredienser på en höft och tar så mycket som jag tycker och sen tillsätter jag den torkade frukten när müslin är klar i ugnen.
Här kommer receptet som ursprungligen kommer från någon av Ola Lauritzsons GI-böcker:

6 dl havregryn
1 dl sesamfrön
1 dl solroskärnor
2 msk linfrön
½ msk kardemumma
1 msk kanel
2 msk vatten
2 msk rapsolja
2 msk flytande honung
10 torkade aprikoser

Sätt ugnen på 200 grader. blanda gryn, frön och kryddor i en skål. Häll i vatten och olja och blanda om.Sprid ut blandnignen på en ungsplåt och ringla lite honung över. Rosta i ugnen i 25 min och rör om flera gången så det inte bränns. Blanda i hackade aprikoser och förvara i glasburk.


Här utan aprikoser.

Kommentarer
Postat av: Linda

Mysig blogg du har :)

Visst har jag några tavlor till salu, dels den röd/orange/rosa, sen en blå och en mer natur färgad brun/grå.

Tror alla ligger ute på bloggen :)

Kram Linda

2011-04-11 @ 09:24:54
URL: http://Mkdbylinda.wordpress.com
Postat av: Andrea

Tack va kul att du tycker det =)

Okej ska kika på dom igen men tror alla är lika fina så det blir svårt att välja =)

Men jag hör av mig senare så får vi se vad det blir.



Kram Andrea

2011-04-11 @ 16:21:40
URL: http://friskusen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0