Att utnyttja tiden.

Att ett träningspass som varar i 60 minuter skulle vara jobbigare och effektivare än ett pass på 30 minuter behöver absolut inte stämma. Det beror helt på intensiteten. Så därför vill jag slå ett slag för effektiva, kortare träningspass med hög puls. Genom att regebundet köra högintensivt så låter man kroppen jobba hårdare än den är van vid och din kondition kommer att öka fortare än att du tränar längre och mer lågintensivt.

Dagens pass blev mellan 35-40 minuter och då körde jag 25-30 minuter löpning där jag sprang ungefär 75% av max, efter det körde jag intervaller 20 sekunder x 10, och då körde jag på maxfart i lätt uppförsbacke. Efter det joggade jag lugnt tillbaka hem.
Om det var jobbigt?
Jo tack! Det kändes i benen och hjärtat slog ordentligt. Att springa med en träningskompis eller i grupp kan sporra ännu mer. Men det funkar absolut att ge sig ut själv också.
Fler fördelar med korta löppass med hög puls är att du tjänar tid. Träningen börjar så fort du sätter foten utanför dörren och du slipper vänta på att pass ska börja eller ta dig till en träningsanläggning. Och då får du ju även mer tid över till annat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0