Kalasgoda laxrullar.

Jag kom på att jag inte delat med mig av receptet på mina goda laxrullar jag gjorde i helgen. Eftersom varken jag eller sambon är förtjusta i sill så köper vi oftast hem kallrökt eller gravad lax när det vankas midsommar eller andra storhelger. Det finns många varianter på det här receptet och jag valde ett väldigt basic.

6 skivor kallrökt lax
100 gram färskost, typ Philadelphia
½ finhackad rödlök eller 1 dl fint klippt gräslök
flingsalt
finhackad dill

Blanda färskost, lök, salt och dill i en skål. Lägg ut laxen på längden på en skärbräda, tätt ihop utan synliga mellanrum. Bred på röran så det blir ett jämt täcke över laxskivorna. Rulla sedan försiktigt ihop till en rulle. Precis som när ni bakar rulltårta.
Om ni inte ska äta rullarna direkt kan du vänta med att skära upp den och lägga rullen i plastfolie och stoppa i kylen. Annars skär upp i lagom stora bitar och ät som drinktilltugg eller förrätt.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0