Egen Bearnaisesås

Som jag skrev tidigare så var jag inne på att göra en egen bearnaise till middagen idag. Det efter att det är några på jobbet som gjort det och då blev jag ju också sugen på att slå ihop en själv. Och nu har jag gjort det och den blev väldigt bra och slår den köpta med hästlängder!
Många tror att det är väldigt kompliserat att göra egen men så är inte fallet. Det är egentligen hur enkelt som helst. Det finns enklare varianter än den jag gjorde men jag ville göra den från grunden.
En annan bra sak för att få den riktiga beasmaken är att köpa dragonvinäger, den finner du i kryddhyllan.


Några av huvudingredienserna för en lyckad bearnaisesås. Äggulor,smör och dragonvinäger.

Det här behöver du till receptet:

½ gul lök
1 dl vatten
5 krossade vitpepparkorn
några persiljestjälkar
1 msk dragonvinäger
150 gram smör
3 äggulor
salt

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull eller i mikro. Ställ åt sidan.


Klyfta löken och lägg i en kastrull och tillsätt krossad vitpeppar, vatten, persiljestjälkar och dragonvinäger. Låt allt stå och koka ner till ca 0,5 dl vätska återstår.


 Sila sedan av och häll reduktionen (vätskan) tillbaka till kastrullen.
Tillsätt äggulorna i reduktionen.


Ta en större kastrull och fyll upp till hälften med vatten. Nu är det dags för vattenbadet. Ta din kastrull med reduktion och äggulor och ställ i kastrullen med vattnet.
 Nu får man ha lite koll. Det gäller att det här inte börjar koka för då koagulerar det och blir grötigt så därför är det jätteviktigt att du rör/vispar hela tiden och när konsistensen är krämig så är den klar. Tar ca 5-10 min. Ta kastrullen ur vattenbadet ochs täll på köksbänken.


Nu är det dags att långsamt hälla i det smälta smöret i en tunn, tunn stråle medans du hela tiden vispar. När du haft i allt smör så har förhoppningsvis såsen den konsistens du vill ha och då tillsätter du finhackad persilja, dragonvinäger och salt efter tycke och smak.



Lycka till!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0