Hemgjorda köttbullar

Det finns ju en mängd olika recept på dessa älskade klassiker. Idag gjorde jag en variant som jag tycker funkar bra och färsen får en fin konsistens.

Receptet har ni här:

400-500 gram nötfärs
1 gul lök
1 ägg
½ burk creme fraiche
salt
peppar

Finhacka och bryn löken i smör till den mjuknat men inte fått färg. Låt kallna och blanda sedan med nötfärsen, ägget, fraichen och kryddorna. Blanda till en bra och jämn smet. Vill man kan man tillsätta en skvätt grädde. Rulla till lagom stora bullar och stek i smör.

Ett tips är att steka en köttbulle först och smaka. Då vet du om du haft i tillräckligt med salt och peppar eller om det behövs mer.

Om man vill så kan man när köttbullarna fått fin yta slå på grädde och du har en god och gräddig sås som gör köttbullarna ännu godare.



Nötfärs, lök, creme fraiche, ägg, salt och peppar




Kommentarer
Postat av: jocke

Sjukt gott! Du är bäst på matlagning älskling! :-)

2011-05-26 @ 20:23:09
Postat av: Andrea

oj vad han öser på med smicker =) nej men tack älskling, för att du vill äta =P

2011-05-26 @ 20:37:57
URL: http://friskusen.blogg.se/
Postat av: E

Jag blev nästan sugen på att ställa mig och rulla några egna!

Så du ska till Easthammer i helgen, vad ska ni hitta på för skoj?

2011-05-27 @ 17:32:34
Postat av: Empan

Men Andrea vi vet ju att det var du i jockes namn bara :p

2011-05-27 @ 21:57:04
Postat av: Andrea

Ja E gör de, de var mycket goda =) I helgen blir det lite bakluckeloppis och sen ut till latjevik och kika. Själv då?



Haha fan Emelie där satte du dit mig ;)

2011-05-27 @ 22:31:22
URL: http://friskusen.blogg.se/
Postat av: E

Det blev köttbullar faktiskt. Fast med Worchester-sås, fetaost och soltorkade tomater. Och så var smeten lite lös, så det fick bli minibiffar istället, men goda var de! =)

Har inga direkta planer, mer än att jag tänker unna mig sovmorgon imorgon, det var ju 3 helger sen sist!

2011-05-28 @ 01:04:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0