Nya vanor

Just nu äter jag som de flesta kanske förstått inte något socker. Tanken är att jag ska vara utan socker hela maj och helst så länge som möjligt men minst hela maj. Och inget socker innebär inga kolhydrater. Riktlinjen är att använda livsmedel som inte överskrider 5 gram kolhydrater per 100 gram och äta så naturlig mat som möjligt.


Och vad vill jag få ut av att undvika socker då?
Det finns många fördelar med att undvika socker. Och en av de största anledningarna till att jag avstår det är för att jag vill få bättre kontroll på ätandet. Jag har inga bekymmer med hetsätning eller så men jag äter gärna för mycket, jämt. Bara för att det finns där så äter jag, även fast jag är mätt. Jag vill kunna äta med måtta, och vara nöjd så. Det blir inte godare för att jag äter mer. 
Med allt ätande kommer såklart ångest. Varför skulle jag äta allt det där? äh jag har ju ändå redan ätit så mycket skräp idag så lika bra att fortsätta.
Och det sitter så mycket i hjärnan! För det är verkligen ett beteende som jag vill få bort. För även om jag inte äter socker nu och äter hälsosamt i övrigt så kan jag inte äta hur mycket som helst.
Även om jag byter ut lösgodiset mot cocktailtomater så finns ju fortfarande beteendet där att alltid ha något att tugga på. Visserligen är tomaterna mycket bättre än godiset men fortfarande samma beteende. Så där tror jag det mest handlar om inställning, helt enkelt bestämma sig för att nej Andrea nu är det bra, jag är nöjd precis som det är, inte en enda munsbit till. Och filmkvällen blir inte bättre med massa snacks till, även fast jag vill tro det.
Lättare sagt än gjort att få bort ur hjärnan.
Minst  sex veckor brukar experterna säga att det tar att få in en ny vana. Det är inget som sker över en natt, man måste ha tålamod.
En bok som jag borde läsa är Hjärnkoll på maten av Martin Ingvar och Gunilla Eldh, där finns nog en hel del intressant att snappa upp.


Socker är definitivt något du kan bli beroende av eller missbruka, precis som alkohol, rökning och snusning. Så det bör tas på allvar och kanske är det dags att titta närmare på vad just du stoppar i dig och se hur mycket dolt socker du faktiskt får i dig, oftast mycket mer än vad du säkert tror.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0