"ostkaka"

Här kommer ett recept på en kesokaka jag gjorde för någon vecka sedan. Eftersom jag inte äter socker nu så är det här receptet helt utan det vilket gör hela kakan salt istället för söt. Låter kanske inte jättegott men med en klick vispad grädde och lite bär så är det toppen som mellanmål. Receptet har jag exprimenterat ihop själv genom att addera eller ta bort något från olika recept på ostkaka.

LCHF Ostkaka

250 gram keso
1,5 dl vispgrädde
0,5 dl hackad mandel
2 ägg
ekologiskt vaniljpulver efter tycke och smak ( jag tog knappt en halv tsk)

Blanda keso och grädden. Mixa med stavmixer. Tillsätt äggen, hackad mandel och vaniljpulver. Häll upp i en smörad form och grädda i mitten av ugnen i 200 ca 20-30 minuter.

Är du inte sockerkänslig så kan man säker ttillsätta ca 0,5 dl socker så blir det nog mer likt "vanlig" ostkaka i smaken. Jag rostade även mandlarna i stekpannan innan jag hackade dem grovt, för att få fram mandelsmaken bättre.
Servera gärna med frukt och grädde eller kesella. Mumma!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0