Regelbundenhet vad är det?

Att äta regelundet är en av huvudingredienserna för en sundare livsstil. Det gör att kroppen håller en jämn blodsockernivå och du minskar risken att drabbas av det där typiska sötsuget som gärna smyger sig på på eftermiddagarna. Det gäller såklart att göra medvetna och bra val när det kommer till VAD man stoppar i munnen.
Väljer man att dricka läsk till frukost, bulle innan lunch, pizza till lunch, kexchoklad till eftermiddagsfika och pannkakor med sylt och grädde till middag så kan man inte räkna med några positiva resultat, trots att man ätit det med jämna mellanrum,nej nej välj rätt!

 Ät sådant som du vet att din kropp mår bra av, så naturlig mat som möjligt. Grönsaker vatten/mjölk till varje huvudmål är en bra grundregel. Och en bra början för att leva sundare är också att planera, det är otroligt viktigt och det är ofta där det faller. När vi missat att ta med oss mellanmål eller lunch till jobbet, då slinker det ner någoting mindre bra som gör att du resten av dagen inte presterar på samma nivå som med bra mat i magen.

Ett bra upplägg är att äta tre huvutmål och två till tre mindre mål/mellanmål. Låt det aldrig gå mer än 3-4 timmar mellan måltiderna.

Många andra positiva egenskaper av att äta regelbundet är att du blir piggare, får mer energi och blir gladare.
Och det vill vi väll alla? =)





Kommentarer
Postat av: E

Tack för trevligt promenadsällskap i afton, men i efterhand måste jag be om ursäkt för att jag nästan inte gav dig någon syl i vädret mellan mina flåsningar! Men som tur är (för min del iallafall) kan jag ju läsa om hur du har det här på bloggen, hihi

2011-05-05 @ 20:53:13
Postat av: Andrea

Det var faktiskt inget jag reflekterade över så det är lugnt. Det var en trevlig pratstund iaf. Och ja precis, helt rätt!

2011-05-06 @ 05:54:02
URL: http://friskusen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0