SVDA 2011 - Kill your darlings

Så var det dags att försöka sammanfatta helgen, Svettisdagarna 2011. 1700 friskismänniskor under samma tak. Jag kan inte riktigt få fram hur bra jag tyckte att det var. Det var precis så bra som jag hade förväntat mig, om inte bättre. Jag blir så otroligt imponerad och framför allt inspirerad av alla ledare som är så in i helsike duktiga på det dem gör. Och att få köra ett pass tillsammans med 700 andra gör att kroppen fylls av lycka och jag får gåshud när jag tänker på det. Vilken känsla, vilket tryck.

Jag hade bokat in mig på en hel del tuff träning. Mitt schema för helgen såg ut så här:

Crossfit: En timmes crossfit men ingen mindre en Jenny Jocobsen som är svensk mästare i Crossfit. Otroligt effektiv och tuff träning på tid då det gäller att köra så många varv som möjligt på utsatt tid.

Jump for joy: Här var ett Friskis i Oslo som stod för ledarskapet och det var ett jympapass med nästan enbart konditionslåtar. Mycket tips på bra övningar inför nästa termin fick jag här.

Jympa intensiv: Det här var nog helgens bästa pass om jag ska välja ett. Min typ av ledare. Tydlig, rak och men enkla rörelser som vi nötte rejält. Och såklart svettigt och jobbigt precis som jag vill ha det.

Organic moves: Det här passet var inte tänkt att jag skulle gå på men då jag hade bokat in ett tungt styrkepass så kände jag att min kropp behövde något lite lättare så då hamnade jag på detta. En spännande klass med mycket "hitta din egen känsa", och en bra ledare. Tyvärr kunde jag inte riktigt sätta mig in i passet, jag tror det hade med tröttheten att göra. Så därför lämnade jag passet efter 30 minuter.

Indoor walking: Det här har funnits ett bra tag på friskis men eftersom vi inte har det i vår förening så ville jag såklart prova. Indoor walking kan man beskriva med att man samlat ett 20-tal crosstrainers (finns inne på de flesta gym) i en sal och längst fram står ledaren på sin crosstrainer och leder oss genompasset som är uppbyggt ungefär som ett spinningpass med syretoppar och tyngre delar.  I just detta pass var musiken dans/partyinspirerat och fantastiskt kul och med en härligt ledare som gjorde att vi kunde släppa loss rejält. En perfekt avslutning på lördagen.

Mer jympa i jympan: Det här var en workshop på två timmar som innehäll mestadels fysiska delar i form av ett medelpass och sedan två delar med fokus på utstrålning och att förmedla en känsla. Sen pratade vi om nya upplägget som kommer börja köras från och med nu. Spännande!

Intervall/flex: Det här passet är uppbyggt med en uppvärmning följt av en intervalldel som sedan avslutas med ca 25 minuters rörlighetsträning. Tufft, hårt och rörlighetsträningen på slutet är perfekt! Ett kanonpass som ska försöka köras regelbundet här hemma i fortsättningen.

Ayurveda/Yoga: Det här blev en liten miss. Jag trodde jag skulle få yoga lite men så var det en föreläsning. Och jag var inte alls så pigg på att ta in just den informationen just då, efter all tuff träning så där häll jag nästan på att somna. Och inget emot föreläsaren för hon var duktig men jag var inte alls på hugget för att ta in massor av information just då.

Sådär ja. Det var träningen det. Och kroppen känns lite sliten, men inte överdrivet. Jag har klarat mig ganska bra från träningsvärken och det är troligtvis för att jag inte kört någon direkt tung styrketräning utan mestadels konditionsträning.

Efter sista passet i lördags blev det en riktig kalldusch. Japp det är sant, allt varmvatten var slut på kistamässan så det fick bli en riktig snabb dusch kan jag intyga. En god middag på det tillsammans med resten av Eskilstunagänget innan Mark Levengood och Henrik Johnsson började DJ:a. Vi var rätt slita i vårat gäng så vi drog oss tillbaka till hotellet och satt där en stund innan vi gick och la oss. Jag somnade ovaggad natten till söndagen kan jag säga.
Hela helgen har givit mig massor och det kändes som man var i någon slags bubbla där borta. En av de bästa helgerna på riktigt länge. Tack, tack, tack för att jag fick chansen att åka på årets upplaga av svettisdagarna. Helt underbart!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0