Egen färskost

Det v
 
ar bland det lättaste jag gjort faktiskt. Sedan fina Jenny la upp på hennes blogg om hur man gör egen färskost så har jag gått i tankarna om att det måste jag ju prova. Och igårkväll blev det alltså dags att försöka sig på det. Och med endast två ingredienser och en termometer så har du färskost.
Jag använde mig av ett durkslag som jag hade klätt med en kökshandduk där jag hällde i "ostsmeten" . Sedan var det bara ställa in den i kylskåpet så var det finfin färskost på morgonkvisten.
Receptet är som sagt busenkelt.
 
1 Liter fil
3 dl gräddfil
 
Koka upp fil och gräddfil i en kastrull till ca45-50 grader och det börjar skära sig. Då häller du det i durkslaget som du klätt med, i mitt fall en kökshandduk men det funkar med kaffefilter eller ännu bättre, en silduk. Sen är det bara låta den stå i kylen över natten. När färskosten är klar är det bara att smaksätta med precis det du vill.
Jag kopierade Jenny där med och har smaksatt halva med ½ dl hackade valnötter, ½ dl hackade soltorkade tomater och lite flingsalt. Den andra halvan är än så länge naturell men kanske smaksätter jag även den. 
 
Och just det. Den vätska som blir kallas vassle och funkar utmärkt att använda som degvätska när du bakar bröd så passa på att dra ihop ett gäng nybakta baguetter, fallor eller limpor när du ändå är i farten.
 
Naturell.
Smaksatt med valnötter och soltorkade tomater.
 
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Åh vad skojjigt att du provade :D

2012-07-10 @ 10:32:27
URL: http://cookiesndreams.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0