Bärtårta?

Här kommer receptet på tårtan jag gjorde på min födelsedag. Det är som en cheesecake kan man säga, fast ändå inte. Inte lika kompakt och mättande i alla fall. Och den är riktigt smarrig och brukar ha strykande åtgång när jag gör den vilket jag tar som ett bra tecken.
Och ett stort plus är att det är en tårta som inte kräver ugn. Och allra godast blir den om man gör den en dag innan den ska ätas. Då hinner den sätta sig och smakar mer. Jag brukar variera med vilka bär jag har på men oftast blir det hallon och blåbär.

Men jag har inget namn på tårtan. Om det är någon som känner igen sig i receptet och kanske gör den själv vet vad den heter så får ni gärna hojta till. Min svärmor brukar kalla den för Andreatårta efter att jag bjöd henne på den.



Här har ni receptet:

Botten:
14 digestivekex
100 gram smör
2 msk strösocker

Fyllning:
1 ask philadelphiaost
1,5 dl florsocker
3 dl vispgrädde
1 påse hallonkräm (pulver)

Garnering:
valfria bär

Mixa digestivekexen i en mixer eller smula ner de för hand i en bunke. Smält smöret och blanda med smulorna. Tryck ut smulblandningen i en pajform och ställ svalt.

Vispa grädden hårt. Blanda florsocker och philadelphiaosten till en slät smet. Blanda ihop ostblandningen med grädden. Häll blandningen på digestivebotten. Vispa ihop krämpulvret (en påse) med 3 dl vatten. Låt stå i kylen några minuter. Bred över hallonkrämen på gräddblandningen och garnera med dina favoritbär. Ställ svalt tills servering.


Kommentarer
Postat av: Nadja

Men åh så gott!!!

2012-03-29 @ 21:34:06
URL: http://sweetladysoul.se
Postat av: E

Men... Är inte det där den där tårtan mamma brukar göra, som vi gjorde en gång på Rosas fast med drottningkräm?

2012-04-01 @ 20:32:47
Postat av: Andrea

Jo det är precis den tårtan. Och i orginalreceptet ska det vara drottningkräm men den har försvunnit(iaf på påse). Har du något namn på den? Hoppas ni hade det fint i London.

2012-04-02 @ 06:02:26
URL: http://friskusen.blogg.se/
Postat av: E

I min receptbok heter den "Underbar blåbärspaj/tårta". Ja, London var roligt, men skönt att vara hemma igen fast trist med svinkalla vindar - vart tog våren vägen?!

2012-04-02 @ 21:27:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0