Gåbort-present

Ikväll är jag bjuden på middag hemma hos Linnea och Rickard. Linnea är precis som jag en person som älskar bröd. Därför tänkte jag baka ett gott bröd till henne att ta med istället för blomma. Det brukar alltid vara populärt att ge bort presenter man har gjort själv. Brödet heter Hurtbulle och är ett recept som jag hittade för många år sen på Arlas hemsida. Dock har jag modifiret lite i receptet. Brödet är verkligen superlätt att göra och hur gott som helst. Man blandar bara de torra ingredienserna och sen de blöta och sen blandar man ihop allt och häller upp i en limpform, in i ugnen en timme, klart! 

Mitt recept på hurtbullen har ni här:

3 dl fiberhavregryn
4 dl mjöl av valfri sort (jag tog grovt rågmjöl och grahamsmjöl)
1 dl krossat linfrö
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl naturell yoghurt
½ dl flytande honung
½ dl lingonsylt

Blanda de torra ingredienserna i en bunke, blande de blöta ingredienserna i en annan bunke. Blanda ihop de båda och häll upp smeten i en smord limpform. Grädda i nedre delen av ugnen i ca en timme.
 

Inslagen och klar =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0