Min senaste utbildning

Jag tänkte berätta lite om den utbildningen som jag gick för ca ett år sen. Jag har alltid varit en träningsmänniska och alltid gillat att röra på mig. Så att jag i framtiden skulle vilja gå en friskvårdsutbildning kom inte som en chock för någon tror jag.

Den 7:e januari 2009 började jag på Åsa folkhögskola i Sköldinge. Där började jag en ett och ett halvt år lång utbildning som skulle göra mig till friskvårdsledare och massageterapeut.


Utbildningen var bred och innehöll det mesta inom hälsa och välmående. Kurser som anatomi, massage, stresshantering, hälsoprofilbedömning, testledarutbildning, frilufsliv, friskvård på arbetsplatsen, mat och miljö, coaching, mental hälsa , motion och motionsmetodik för att bara nämna några.


Jag tyckte det mesta inom utbildningen var intressant men kan väl säga att anledningen till att jag sökte var kost och motionsämnena. Och såg massagen som en bonus som jag fick med på köpet. Ett ämne som jag däremot fick mycket större förståelse för var mental hälsa. Jag hade nog inte funderat så mycket på just det ämnet innan men shit säger jag bara, där finns det mycket att jobba med. Tänk vad mycket som egentligen har med det mentala att göra som man inte tror. Många tror att hälsa, ja det är när man tränar och äter sunt. Men det handlar det egentligen inte så mycket om utan hälsa är mer om hur man mår själsligt också, och hur viktigt det är att vi mår bra inombords för att vi ska må bra på utsidan.

Hela kursen avslutas med att man åker ner en vecka till Gran Canaria och gör slutproven i massage. Där nere har Kroppsterapiskolan sina lokaler och där hålls en fortsättningsutbildning inom massagen och det är även där man gör sitt teoretiska och praktiska slutprov. En vecka då man var väldigt nervös över hur proven skulle gå. Och sen fick vi heller inte reda på alla resultat där nere men det var bara att tänka att jag har gjort vad jag har kunnat, det får bära eller brista.


Om jag ska sammanfatta alla tre terminerna så har det varit ett minne för livet. Att plugga på folkhögskola rekommenderar jag alla att göra. Man får en riktig familjekänsla med alla som är där. Det finns en vänlighet som jag aldrig stött på tidigare.

När det kommer till själva klassen så har vi stötts och blötts med varann ett antal gånger och mycket skratt och mycket tårar blev det. Vi vågade släppa in varandra i våra liv och visa vilka vi var bakom fasaden. Mycket tack vare våra underbara lärare. Tack Ellis, christer, birgitta och Ingrid som var de lärare vi hade mest. Ni gjorde avtryck!

Så vad blev jag nu då? jo jag är utbildad friskvårdsledare, certifierad massör,
diplomerad massageterapeut, certifierad jympaledare och vattenjympaledare,
diplomerad Coach, hälsoprofilbedömare samt testledare för konditionstest på cykel.


I framtiden skulle jag även vilja utbilda mig till kostrådgivare och persinlig tränare. Men när det blir får tiden utvisa och när pluggsuget börjar infinna sig igen.



Innan vi entrade scenen under julavslutningen. Jag, Elina och Lejla.
Två otroligt fina vänner som jag fick under utbildningen. Saknar er!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Saknar dig!/L

2011-05-01 @ 14:40:37
Postat av: Helena

Fin fint kort!

2011-05-01 @ 16:31:06
Postat av: Andrea

Tack Leja och Helena! Hoppas allt är bra med er.

2011-05-01 @ 20:33:25
URL: http://friskusen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0