Annorlunda korvbröd.

Korv med bröd är något som vi inte äter speciellt ofta. Nej aldrig egentligen om vi inte ska på utflykt eller så. Men i helgen så ville jag testa ett annat typ av korvbröd som Martin tipsade om i en av böckerna jag har som han skrivit. Det ser inte alls ut som vanliga korvbröd utan mer som tunnbröd.
Man steker dem i stekpannan innan man lindar in korven i den och fyller med det man vill, vi körde klassiskt tema denna gång så det blev senap och ketchup. Men nästa gång jag gör bröden ska jag nog fylla bröden mer så det blir en wrap, det kan nog bli riktigt nice.

I övrigt tyckte ingen av oss att själva brödet smakade som vanliga korvbröd så som Martin skrev i sin bok men helt klart godkända och jag kommer nog göra om dem.

Stekpannebröd:
1½ dl vatten
½ tsk salt 
½ tsk bakpulver
1 tsk olja
3½ dl rågsikt

Blanda alla ingredienser i en skål. Låt stå minst 30 minuter.

Strö lite mjöl över degen och ta upp en degbit stor som en pingpongboll. Knäda den till en slät boll i handen och kavla sedan ut den på ett mjölat bakbort. Ungefär 1 mm tjock ska den bli. Vänd på den några gånger medan du kavlar, var generös med mjölet så fastnar den inte.

Stek brödet i en torr stekpanna någon minut på varje sida, som när man steker pannkakor. Förvara brödet i en handduk tills du ska äta dem, så håller de sig mjuka.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0