Frukost som håller dig mätt.

Ett av det viktigaste målen på hela dagen är frukosten och det är nog inte så konstigt eftersom det lägger grunden för resten av dagen. Då gäller det att försöka få i sig en stadig och bra frukost som håller dig mätt ett tag. Jag har tyvärr aldrig tyckt om gröt som annars är en kanonbra frukost som ger bra med energi och gör att man håller sig mätt. Men jag brukar då och då äta davos som jag anser har lite liknande konsistens och mättan också otroligt bra. Så idag fick det bli davos till frukost.
Davos är en blandning av någon typ av mejeriprodukt, oftast yoghurt, fil eller kvarg som man blandar med något sädesslag eller grynblandning som t.ex havregryn, rågflingor, någon müsliblandning, boveteflingor eller vad man tycker och känner för. Man kan även ha i en näve bär. Sen låter man det stå i kylen någon timme eller över natten så att davosen får stå till sig.
Vill man smaksätta davosen kan man krydda med bland annat kanel, kardemumma, äkta vaniljpulver eller nyponskalsmjöl.

En davos kan egentligen se ut hur som helst beroende på vad man själv tycker om. Och att sen toppa den med precis det man vill. Jag brukar toppa med skivad frukt, olika bär, olika nötter och frön, kokosflakes m.m. Ja variationen är enorm och det ger dig en bra start på dagen.

Grundrecept davos:

2dl yoghurt/kvarg/fil
1 dl havregryn
(ev. lite bär)




Jordgubbsdavos. (mixade jordgubbar, 2 dl naturell lättyoghurt, 1 dl fiberhavregryn.)


Davos på fil, havregryn och äkta vaniljpulver. Toppat med varma hallon och blåbär samt havreringar.




Kommentarer
Postat av: Nina

Jag tycker även att frukosten är den godaste måltiden:) Men gröt har aldrig var min grej heller.



Idag kom det "där passet" för min del: kände mig svag, nästan lite yr.

Ja, nu är vi halvvägs. Och visst känner jag att det har hänt något med kroppen och välmåendet. Det här var nog det bästa jag gjort på ett bra tag, känner jag:)

2012-04-15 @ 11:30:20
URL: http://korninakor.blogspot.com
Postat av: Julia

Vad gott :)!

2012-04-15 @ 12:20:23
URL: http://Ibland.nu
Postat av: Emma

Ser riktigt smaskigt ut!



Svar: Ja, nu är det inte långt kvar tills vi är i mål! :-)

2012-04-15 @ 13:57:41
URL: http://emmastaaf.blogg.se/
Postat av: sandra

Åh, det här såg så gott ut! Har bara testat davos en gång så det här måste jag göra :)



Både bullarna och muffinsarna går nog att göra under ff med tror jag, så du får väl testa!



Aha okej, det låter ungefär som jag äter nu. Nej, det är rätt mycket grejer man faktiskt inte behöver stoppa i sig så det brukar fungera rätt bra. Det är ju inga "dieter" som begränsar en för mycket - allt det goda finns ju kvar i kosten :)

2012-04-16 @ 06:25:12
URL: http://atilio.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0