Kvällsgott

Det doftar mumma i lägenheten just nu. Kvällsbaket blev en nyttigare variant av morotskaka (ja det går att göra även den nyttigare). Dock blev min kaka lite väl kompakt men smaken var det inget fel på. Receptet hittade jag hos Sandra, som för övrigt bjuder på andra godsaker på sin blogg.

Morotskaka

3 ägg
1 dl kokosnötsmjöl
0,5 dl pofiber
1 msk fiberhusk
3 msk sukrin
1/4 krm stevia
4 dl rivna morötter
0,5 dl smält matfett
0,75 dl grovhackad mandel.
2 tsk rivet citronskal
1 1/2 msk kanel

Glasyr

2/3 paket philadelphia
2 msk pressad citron
3 msk sukrin
1/4 krm stevia

Smält smöret och vispa ägg och sötning fluffigt och blanda sen ner smöret. Rör ner morötterna och mandlarna
Blanda alla de torra ingredienserna och blanda ner dem väl i smeten.
Häll allt i en smord form och grädda i mitten av ugnen på 175 grader i cirka 35 minuter.
Låt svalna innan glasyren bres på.

Jag gräddade min i en limpform och det funkade bra.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0