Middagstime

Dagen har runnit iväg och jag har hunnit med en hel del. Bland annat det där löppasset jag nämnde tidigare idag. Jag skrev långdistans och det slog mig sen att var går egentligen gränsen för vad som är långt eller inte? väldigt individuellt vad som är långt för mig och för dig. Men för mig räknas nog långdistans allt som är en mil och längre. Och det var precis vad det blev idag, straxt över milen. Tanken var längre men tyvärr ville inte min mage det. Den började krångla efter ca 7-8 km så jag fick jogga i ett lugnare tempo sista biten även fast kroppen hade mer att ge. Men det känns ändå som ett gott besked att min kropp är i så pass bra form så att en mil inte är några problem alls trots att jag inte sprungit den distansen på flera månader (halvår?) och att pulsen sjunker väldigt snabbt efter att rundan är slut. Så sammanfattningsvis är ju riktigt nöjd med dagens runda. Och nu hoppas jag på mer löpning framöver. Grymt bra väder idag med förresten, linne och träningskjolen var på.

Middagen ligger nu i magen och jag expimenterade lite och det resulterade i en mycket god paj. Därför delar jag gärna med mig av receptet.

Pajbotten:
100 gram smör
2 dl sojamjöl
1 dl kruskakli
2 msk fiberhusk

Blanda allt i en bunke och ställ kallt i 30 minuter. Tryck ut i en pajform och förgrädda 5-10 minuter i 200 grader.

Fyllning:
3 kryddiga korvar med hög kötthalt
1 rödlök
4 soltorkade tomater
2 tomater
½ dl pinjenötter


Äggstanning:
3 ägg
1 dl mjölk
1 dl keso
salt & svartpeppar

Skiva korven i slantar, strimla rödlöken och hacka de soltorkade tomaterna. Skiva de färska tomaterna. Fyll pajskalet med korvarna och de soltorkade tomaterna. Lägg de skivade färska tomaterna ovanpå. Blanda ingredienserna till äggstanningen och häll den över pajen. Toppa med pinjenötterna och grädda 30-35 minuter i mitten av ugnen. Servera med en god grönsallad till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0