Tankar kring mat.

Under tre veckor har jag nu försökt ändra mitt sätt att tänka när jag äter. Jag äter mestadels väldigt bra mat sedan innan med oftast är det mängden som blir för stor. Och då spelar det ingen roll om det jag äter är nyttigt eller inte. För mycket mat är inte bra om man vill hålla vikten och må bra. Så nu kör jag rätt mycket med min köksvåg så jag ser till att jag inte äter mer än nödvändigt och att jag får i mig ordenligt med grönsaker ( 500 gram om dagen).
Ett stort glas vatten innan måltiderna gör att jag minskar risken för att överäta. Inget godis eller onödigt socker har slinkit ner och blodsockret känns otroligt stabilt och jag mår toppen. 

Kosten just nu är GI baserad och innebär att jag inte äter snabba kolhydrater (vilket jag i stort sätt aldrig gör annars heller) och håller mig borta från skräpmat och sockerrika livsmedel. GI (glykemiskt index) innebär att man äter mat med lågt GI för att blodsockernivån i kroppen inte ska få så kraftiga toppar och dalar utan ligga mer stabilt. Det här är en kost som jag anser är hållbar och något man kan leva efter. En livsstil helt enkelt. Och jag menar inte att jag aldrig mer ska unna mig något onyttigt eller så. Jag kommer unna mig en nybakt bulle då och då eller den där glassen om jag känner för det, eller en skål smågodis om jag vill. Men jag ska välja mina tillfällen. Jag tycker det finns fantastiskt mycket annat gott som inte gör att mitt blodsocker höjs i taket så jag tror att jag i nio fall av tio väljer ett nyttigare alternativ än att falla för kalori/sockerbomben.



Kommentarer
Postat av: E

I maj var det LCHF på tapeten, nu är det GI som står på schemat, vad blir det härnäst? Popcorndieten? ;)

2011-08-28 @ 20:44:30
Postat av: Andrea

Haha ja det kanske vore något? Nej men jag exprimenterar ju rätt ofta med kosten för att det är kul men både lchf och gi handlar ju om att hålla blodsockret i schakt och att minska ner på kolhydraterna. Så det känns inte som att jag missar något eller går på någon diet utan det här känns mer hållbart.

2011-08-29 @ 06:15:32
URL: http://friskusen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0