Håller igång

God morgon!
Helgen har gått i ett och jag har haft göra i stort sett hela tiden. Julen står och väntar bakom knuten och en hel del ska fixas innan dess. Igår blev det storhandlning och efter det bakades det knäckebröd, vörtbröd, pepparkakor och fikonbollar med torkade tranbär.
Sen blev middagen lite julmat där jag griljerade en julskinka, trillade köttbullar, gjorde rödbetssallad och stekte prinskorv. Gott!
Och om en vecka till lär man ha ätit ännu mer och är nog rätt trött på det men än så länge njuter jag i fulla drag.

Träning blev det i fredags och om någon timme drar jag ner till Friskis och bränner av ett tufft pass (förhoppningsvis). Jag tror det blir lite blandade övningar och sen lite kondition på slutet.

Nästa vecka kommer troligtvis svischa iväg fortare än vinden men jag har några saker jag behöver hinna med innan jag far mot Östhammar för att fira jul.
Här kommer lite bilder på gårdagens bakande.


Brödreceptet hittar ni här. Dock bytte jag ut honungen mot en halv dl sirap och skippade russinen. Sen hade jag i rågsikt istället för vetemjöl.





Dessa godingar är superlätta att göra och innehåller bara torkad frukt och kokos. Mixa fikon i en matberedare eller mixer och blanda i lite vatten för att få en bra konsistens. Tillsätt ett gäng torkade tranbär och forma till lagom stora bollar och rulla i kokos. Ställ in dem i kylen en stund innan de ska ätas.


Ett knäckbröd gjort på grovt rågmjöl och hel kummin.

Själv gillade jag vörten bäst. Bollarna var goda men väldigt söta trots att det bara är torkad frukt. Men ett bra substitut till godis.

Kommentarer
Postat av: Andreas

Bollarna ser supergoda ut! Och tranbär är ju nyttiga grejer :)

2011-12-19 @ 09:57:19
URL: http://www.tranbär.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0