Smart val.

Snart väntar ännu en storhelg i form av midsommar. Och med den följer även en hel del mat och andra frestelser. För mig och säkert många andra där ute som gärna vill hålla sig i form eller försöka hålla igen på godsakerna så behövs det PLANERAS. I mitt fall så handlar det nog mest om att inte äta för mycket. Jag kommer inte att äta någon speciellt nyttig eller för den delen jätteonyttig mat utan jag äter det jag vill men det jag ska tänka på är mängden. Halva tallriken grönsaker är en bra utgångspunkt. Sen fyller jag en fjärdedel med kolhydrater och den andra fjärdedelen med protein. Och sen när det gäller efterrätter och annat sött så tänker jag tillåta mig själv att äta om jag vill det. Men jag ska välja det jag helst vill ha. Väljer jag att ta en bit tårta så skippar jag chipsen och godiset.  En godsak räcker.Så planering är a och o om man inte vill falla dit.

Annars är ju maten på midsommar oftast rätt bra. Mycket sill och lax till lunch och sen grillat på kvällen så det går att äta riktigt bra om man vill.

Här kommer lite goda och fräscha recept till midsommar:

Sommarsallad med vattenmelon

Örtslungad färskpotatis

Laxrullar

Salsa med mango och avokado

Färska bär med limegrädde

Och sen självklart grillat. Och där är det ju bara köra på det man vill ha, nästan allt går att grilla.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0