Bloggtips!

De senaste månaderna har en gammal vän börjat blogga. Och till min stora förtjusning så älskar hon precis som jag mat och allt som hör därtill. Allt ser så otroligt gott ut, så jag tittar in där flera gånger om dagen för att kika på allt gott hon gör.

Så här kommer ett av hennes recept på en rätt som jag tror är en riktigt bra bjudrätt. Allt i samma form.

Lyxig fiskgratäng.


Potatismos:
Potatis
Smör
Mjölk
Äggula


Börja med att göra potatismoset genom att tillsätta smör, mjölk och äggula i potatisen, vispa kraftigt och smaka av med salt och peppar. Låt moset svalna så att du lättare kan spritsa den runt kanterna i formen sedan.

Laxrullar:
Lax (räkna med 200g per port)
Västerbottenost


Skiva den färska laxen i tunna skivor, salta och peppra på laxskivorna innan du lägger på hyvlad västerbottenost och rullar ihop till små laxrullar. Lägg laxrullarna i mitten av en ugnsform, lämna plats i kanterna för potatismoset.



Sås:
Redning
Grädde
Mjölk
Fiskfond


Gör en enkel vit sås med grädde och mjölk och tillsätt fiskfond efter smak. Salt och Peppar.


Spritsa nu ditt potatismos fint i kanterna av laxen och häll sedan över din fisksås i mitten. Lägg eventuellt lite extra västerbottenost över dina laxrullar för mer smak.
Grädda i ugn 200 grader ca 30 min eller tills moset fått färg och laxen är genomgräddad.
Garnera gärna din gratäng med rom och rödlök.




Ser den inte helt fantastisk ut?
Gå in till Jenny och hitta mer gott.

Det är lite skillnad mot vad jag och Jenny brukade äta när vi umgicks. Grillchips och holidaydipp var standard typ varje helg ;)


Kommentarer
Postat av: Julia - matblogg

Svar: mirotsbiffarna är jätte mumsiga :). Denna fiskgratängen såg god ut :D!

2012-03-01 @ 15:45:07
URL: http://Ibland.nu
Postat av: Jenny

Haha! den där holiday dippen är fortfarande inte att förakta :D

2012-03-01 @ 18:00:59
URL: http://cookiesndreams.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0