Inte långt kvar nu

Nu är det inte många dagar kvar innan jag klarar mitt lilla mål. Mitt mål i maj har varit att utesluta socker. Då menar jag ALLT socker. Jag besätmde mig för att köra LCHF (low carb high fat) för att jag vet att min mage blir lugn och mindre uppblåst av alla kolhydrater som utesluts. Och man går sällan hungrig på denna diet heller.

Nu har det gått ca 4 veckor sen jag började och sötsuget har varit borta stundtals men jag har även haft några tuffa dagarn nu på slutspurten. Nu när jag är sjuk också så vet jag inte om det blir värre men jag håller mig ändå borta från allt skräp. Jag kanske kommer lägga till lite kolhydrater i slutet på veckan eftersom jag känner att jag vill börja återgå till mer "normalkost".
Att utesluta socker under en kort period är något jag kommer göra igen när jag känner att det blivit för mycket av det goda. Men självklart ska man försöka hålla en bra balans året om men det är inte alltid det lättaste, så en avsockring då och då är inte helt fel.


Jag har tänkt mycket på min relation till socker och den är faktiskt rätt så stark. Eller under vardagarna är det nemas problemas då äter jag aldrig godis, ALDRIG. Men när helgen kommer så finns alltid tanken på sött där. Helg innebär i mina ögon efterrätter, tilltugg framför tv:n, lördagsgodis m.m.  Det finns ett beteenade att ha någonting att tugga på under vissa tillfällen som är väldigt svåra att städa bort ur hjärnan. För även fast jag inte ätit socker så har jag haft annat till efterrätt eller tv-snacks som gjort att jag inte fallit dit på sockret. Så beteendet finns fortfarande där. Men valet av efterrätt och snacks har varit betydligt bättre och i fortsättningen kommer valen också vara mer medvetna. Jag behöver inte äta kladdkaka till efterrätt fredag OCH lördag utan jag kan faktiskt göra en fruktsallad till efterrätt ena dagen utan att hela helgen blir förstörd.

När maj är över är det kanske lätt att tänka, yes nu kan jag äta allt igen. Jo visst kan jag det, men vill jag det? nepp. Jag kommer unna mig det jag känner för vissa dagar och då verkligen njuta av det. Ingen hetsätning eller trycka i sig hela godispåsen fast jag är mätt. Nej njuta ska jag, i lagom mängd. Jag kan äta allt, men inte jämt. En bra tanke att ha med sig.



En varierad kost gör det lättare att uppnå en god hälsa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0