Torsdag

Torsdag idag och det innebär att jag lett pass, lika kul osm alltid! Jag hann även med en sväng i gymet innan, bara typ tio minuter så jag körde några maskiner med fokus på armar/axlar. Jag längtar faktiskt till nästa gång jag ska in i gymet. Då ska musklerna få jobba ordentligt!
Middagen blev en repris på måndagens middag som jag blev bjuden på hos kusinen. En morotssoppa med linser. Jag har gjort varianter av denna soppa förut och alla är dem goda. Det här receptet kommer ur en Itrim-kokbok och receptet kommer här.
 
 
3 portioner
4 morötter
1 gul lök
1 dl röda linser
6 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 dl lätt creme fraiche
1 msk citronsaft
salt & peppar
 
Skala och skär morötterna i slantar. Skala och grovhacka löken. Lägg det i en gryta och tillsätt vatten och buljongtärning. Låt koka upp, koka tills morötterna börjar mjukna.
Tillsätt linserna och koka ytterligare 15 minuter. Tillsätt creme fraiche och citronsaft. Mixa soppan slät och smaka av med salt och peppar.
 
Till soppan åt jag det goda microbrödet. Det går ju på ett kick att göra också vilket är toppen.
 
Microbröd
1 msk mandelmjöl
1 msk havregryn
1 msk linfrön
1 krm fiberhusk
2 msk mjölk eller vatten
 
Blanda alla ingredienser och bred ut på en assiett.  Micra 2 minuter på högsta effekt, klart!
2 msk mjölk
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Ingen dålig matinspiration här heller du!!! Jag älskar mototssoppa, det åt jag typ varje torsdag förut - är så bra före-yoga mat!! Brukar inte ha linser men däremot ingefära och apelsin i. Blev sugen nu igen ...
=)

2012-10-11 @ 20:37:14
URL: http://mariasfavoriter.blogg.se
Postat av: Lina

Soppan låter väldigt god! Måste provas! Tack för receptet! :)

Svar: Ja den är riktigt god så det gör du rätt i ;)
Andrea

2012-10-11 @ 21:10:58
URL: http://cyklingminpassion.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0